Als Trinamiek voor iemand bekend terrein is, dan is dat wel voor Yvette van der Pluijm, adviseur Onderwijs & Kwaliteit. Als stagiair startte zij 25 jaar geleden op de Jan Bunnikschool in Lopik. Met een hart voor kinderen die net iets meer zorg nodig hebben, ontwikkelde ze zich als specialistisch adviseur. De afgelopen jaren werkte zij op meerdere locaties binnen Trinamiek en vervulde de rol van leerkracht, intern begeleider, remedial teacher en directeur, inmiddels is zij adviseur Onderwijs & Kwaliteit. Yvette deelt haar ervaringen tijdens haar reis binnen het onderwijs en met Trinamiek.
Jong geleerd
“Mijn Trinamiekreis begon eigenlijk al als kind. Ik zat namelijk op de Agnesschool die inmiddels deel uitmaakt van de stichting. Al van jongs af aan boeide het mij om kinderen iets te leren. Ik ging ook vrijwillig met mijn buurvrouw mee op schoolkamp, zij werkte destijds op een SBO school. Deze doelgroep vond ik fantastisch, zorgleerlingen die net een beetje extra ondersteuning nodig hebben. Ik droomde toen van mijn eigen remedial teaching praktijk.”
Volg je dromen
“Met deze ambitie in mijn achterhoofd, begon ik aan de Pabo-opleiding. Een van mijn stages liep ik op de Agnesschool, waar ik dus als kind zelf op zat. Het was leuk om mijn eigen leerkrachten van vroeger ineens als collega’s te hebben. Mijn eindstage was op Trinamiekschool Jan Bunnik. Ik voelde me bij deze school gelijk thuis en startte hier dan ook mijn carrière als leerkracht. Ik besloot mijn droom achterna te gaan en startte direct na het afronden van de Pabo met de opleiding remedial teaching (rt). Ik kreeg de kans om naast mijn functie als leerkracht ook een dag in de week als rt’er aan de slag te gaan. Al snel werd ik ook gevraagd als intern begeleider. Ik vervulde dus in totaal drie rollen op de Jan Bunnik.”
Persoonlijk ga ik graag uitdagingen aan, maar ik zou ook niet zomaar in het diepe springen. Ik voelde me vooral veilig genoeg om mijn carrière te ontdekken binnen Trinamiek."
Klein uitstapje, grote ervaring
“Toen mijn schooldirecteur aankondigde op reis te gaan, werd mij gevraagd om de rol van directeur tijdelijk op me te nemen samen met een collega. Dit heb ik anderhalf jaar gedaan, waarna ik voelde dat dit toch niet helemaal mijn pad was. Ik stond voor de keuze om de opleiding tot schoolleider te gaan volgen, maar wilde toch liever direct betrokken zijn bij de zorg en ondersteuning van kinderen, daar lag mijn hart. Wel ben ik dankbaar voor de ervaring, want hierdoor ben ik een stuk zekerder geworden van mijn eigen kunnen.”
Terug naar de roots
“Binnen de stichting ontstond een functie voor intern begeleider op, jawel, de Agnesschool. Hoewel ik nooit ambieerde om terug te gaan naar mijn oude basisschool, wilde ik deze kans binnen onze fijne stichting niet laten schieten. Ik besloot om mijn hart te volgen en na dertien jaar afscheid te nemen van de Jan Bunnik. Ongeveer zeven jaar werkte ik daarna op de Agnes. Ook hier wilde ik graag meer meedenken en adviseren en die kans kreeg ik ook. Ik maakte deel uit van het MT en dacht hierin samen met de directeur en schoolleider na over de kwaliteitszorg binnen de school. Daarnaast meldde ik mij aan bij de auditcommissie binnen Trinamiek om mijn ervaring en expertise ook in te zetten op andere scholen om een bijdrage te leveren aan hun verdere schoolontwikkeling.”
De stap naar bovenschools
“In 2019 kwam er een vacature op het servicebureau op de afdeling Onderwijs & Kwaliteit, waar ik vandaag de dag werk. Inmiddels ben ik dus iets verder van de werkvloer vandaan. Juist vanaf deze plek wil ik het verschil maken voor kinderen door onder andere directeuren en intern begeleiders te adviseren en samen met hen na te denken over onderwijsvraagstukken en de ontwikkelingen binnen de scholen. Daarnaast coördineer ik de bovenschoolse netwerkkringen. Waar ik eerst deel uitmaakte van de auditcommissie ben ik ook hiervan nu coördinator. Ik ben trots op de cyclus die we als auditcommissie hebben neergezet om onze collega’s op de scholen verder te kunnen helpen op hun eigen onderwijsvraagstuk. Het is fijn om de schakel te kunnen zijn tussen alle scholen binnen Trinamiek, samen met collega’s vanuit alle functies verder te ontwikkelen en vanuit mijn positie het van en met elkaar leren te kunnen stimuleren.”
Het servicebureau als krachtig ondersteuningsteam
“In de loop van de jaren zijn we als servicebureau een steeds sterker team geworden. We werken integraal goed samen en weten elkaar te vinden. Door een krachtige ondersteuning kunnen we ook vanuit het servicebureau het verschil maken voor kinderen. We werken continu aan het versterken van ons handelen en ondersteunen en faciliteren medewerkers om het eigen handelen te versterken. Signaleren we iets samen dan denken we ook samen in oplossingen vanuit vertrouwen in ieders expertise. Niet alleen de expertise op het servicebureau, maar juist vanuit de hele organisatie. Het is mooi om Trinamiek met al haar scholen als een team te zien, Trinamiek is van ons samen en dat voelt ook zo. Fijn dat directeuren, intern begeleiders en inmiddels ook steeds meer leerkrachten het servicebureau weten te vinden.”
Kansen krijgen en grijpen
“Trinamiek biedt veel mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen en professionaliseren en er is oog voor individuele behoeften. Persoonlijk ga ik graag uitdagingen aan, maar ik zou ook niet zomaar in het diepe springen. Ik voelde me vooral veilig genoeg om mijn carrière te ontdekken binnen Trinamiek. Het is een combinatie van de mogelijkheden die de stichting biedt en het zelf initiatief nemen. De afgelopen jaren heb ik de kansen gekregen en gegrepen om mezelf te ontwikkelen tot waar ik nu sta.”
Werkmomentje uitgelicht!
“Een oud-leerling van mij, vanuit de periode dat ik nog juf was, vertelde me tijdens haar stageperiode op een van de Trinamiekscholen dat ze het vroeger zo fijn vond bij mij in de klas en dat ze toen haar leukste tijd heeft gehad. Dat is toch mooi als iemand het zegt. Blijkbaar heb ik verschil gemaakt.”