Bewust kiezen voor Trinamiek na een verhuizing, een vacature die op het juiste moment op je pad komt of vanuit de flexibele invalpool toch je hart verliezen aan één van de scholen en besluiten om voor een deel vast in dienst te komen. Onze drie kersverse collega’s Mark (schoolleider Vroonestein), Elroy (vakleerkracht gym Vroonestein) en René (leerkracht de Ark) kozen om verschillende redenen tegelijkertijd voor Trinamiek. Lees alles over hun reis naar en start bij Trinamiek.
Geen twijfel mogelijk
Ga je verhuizen? Dan kies je wellicht ook voor een werkplek dichter bij huis. Deze wens had in ieder geval Mark, nieuwe schoolleider bij basisschool Vroonestein. Wel koos hij bewust voor Trinamiek: “Ik heb altijd al bij een katholieke stichting gewerkt. De bestuurder van de vorige stichting waarvoor ik werkte, raadde mij Trinamiek aan toen ik vertelde dat op zoek ging naar een nieuwe baan in de buurt van mijn nieuwe woonplaats. Hij kende de stichting, haar geschiedenis en het huidige bestuur. Ik nam een kijkje op de website van Trinamiek en las de reisgids, de koers van Trinamiek. Termen als ‘samen het verschil maken voor kinderen’ raakte me meteen. Ik geloof er namelijk in dat je ook als schoolleider het verschil kunt maken door in verbinding te staan met leerlingen, ouders en leerkrachten.”
“Op dat moment wist ik, deze organisatie past bij mij en ik ga ervoor zorgen dat ik onderdeel word van Trinamiek. Er stonden destijds geen vacatures uit voor schoolleider dus ik besloot om een open sollicitatie te sturen. Na op de koffie geweest te zijn bij Rianne ging ik in gesprek met bestuurder Cornelie. Ook dit gesprek bevestigde weer mijn positieve gevoel. Toen op basisschool Vroonestein een vacature ontstond voor schoolleider ben ik op de school in gesprek gegaan met de sollicitatiecommissie, bestaande uit teamleden en mr-leden van de school. Ook hier was een match. Na de zomervakantie startte ik als schoolleider bij Trinamiek. ”
"Op dat moment wist ik, deze organisatie past bij mij en ik ga ervoor zorgen dat ik onderdeel word van Trinamiek."
Flexibel, maar toch verbonden
Voor collega René is Trinamiek iets minder nieuw. Via de invalpool van Transvita werkte hij al vaker op basisschool De Ark. “Ik wil graag flexibel zijn en daarom werk ik ook via de invalpool,“ vertelt René. “Ik vind het leuk om op verschillende scholen te werken met verschillende soorten onderwijs. Steeds vaker viel ik in op De Ark in groep 7/8 en soms in groep 5/6. Ik heb het naar mijn zin als ik op deze school werk. Ik voel me heel welkom en er is een klik met de collega’s. De schoolleider van De Ark gaf mij aan dat zij het erg goed vond gaan met mij als invaller. Zowel de collega’s als de kinderen reageerden blijkbaar ook goed op mij.”
“De schoolleider vroeg mij of ik niet vast in dienst wilde komen. Hier heb ik lang over nagedacht, want ik hecht juist veel waarde aan het flexibel kunnen blijven. Omdat ik toch wel een hart heb gekregen voor de school ben ik vanaf dit schooljaar voor een dag in de twee weken vast in dienst gekomen bij Trinamiek. Dit betekent voor mij dat ik voldoende ruimte heb om daarnaast nog flexibel op andere scholen te werken via Transvita. Eigenlijk heb ik dus nu een contract die voornamelijk aansluit bij mijn wensen, waardoor ik veel kan betekenen zonder in te leveren wat ik belangrijk vind. Er is veel oog voor de individuele behoeften van medewerkers. Wel is het zo dat ik ook vanuit Transvita buiten mijn vaste contract bij Trinamiek vaker gevraagd wordt om in te vallen bij De Ark. Het is fijn om ja of nee te kunnen zeggen. Maar dat ik vrijwel nooit nee zeg tegen de Ark, dat weten ze natuurlijk!”
Juiste plaats, juiste moment
Voor startende gymleerkracht Elroy kwam de vacature op basisschool Vroonestein in Nieuwegein op het juiste moment op zijn pad. Na een lange periode noodzakelijkerwijs thuis gezeten te hebben vanwege zijn hersenbloeding twee jaar geleden, kon Elroy niet wachten om weer blije kinderen lachend de gymzaal in te zien komen lopen. “Nadat ik op vakantie in Italië een hersenbloeding kreeg, kon ik niks meer, niet liggen, staan of lopen. Ik moest stoppen met mijn werk als gymleerkracht. Het herstel was zwaar, maar ik kwam er na een aantal maanden achter dat het voor mij niet onmogelijk was om ooit weer les te kunnen geven. In zo’n hersteltraject evalueer je iedere twee jaar of en hoe re-integratie mogelijk is. Is dit nog niet mogelijk, dan verlengt het traject met twee jaar. Ik wilde binnen twee jaar weer aan de slag en zocht naar mogelijkheden in mijn eigen woonplaats Nieuwegein. Trinamiek wekte al mijn interesse, omdat mijn dochter op een Trinamiekschool zit. Net voordat mijn traject verlengd dreigde te worden, kwam basisschool Vroonestein op mijn pad.”
“Ik ben dankbaar voor het vertrouwen en de kans die ik krijg om te laten zien dat ik weer beter ben en weer les kan geven. Hoewel ik nog steeds aan het trainen ben, is het na twee jaar wel gelukt! Ik heb mijn baan weer terug. Op een nieuwe locatie, met nieuwe collega’s en nieuwe kinderen. Het is fantastisch om weer gym te mogen geven. In dit vak kan ik echt mijn creativiteit kwijt. Ik voer dit werk ook echt met passie en plezier uit. Je krijgt ook zoveel positiviteit terug van de kinderen!”
Startbijeenkomst
Op de startbijeenkomst van Trinamiek ontmoetten collega’s Mark, Elroy en René elkaar. Dit is een van de events die Trinamiek organiseert voor nieuwkomers binnen Trinamiek om de medewerkers een warm welkom te geven en goede begeleiding te bieden bij hun start. “Ik ben nog niet eerder op deze manier in contact geweest met een stichting waar ik voor werk,” vertelt Elroy. “Het was leuk om op het servicebureau uitgenodigd te worden en ook een rondje door het gebouw te lopen. Ik ben ook benieuwd naar de netwerkbijeenkomsten. Ik begrijp dat er een netwerk voor gymleerkrachten is binnen de stichting. Fijn dat er iets georganiseerd wordt voor gelijkgestemden. Binnen de stichting voel ik me gezien.”
Warm welkom
“We willen dat nieuwe Trinamiekers zich welkom voelen bij ons,” vertelt Birgit, personeelsadviseur bij Trinamiek. “Tijdens de startbijeenkomst laten we nieuwe medewerkers op laagdrempelige wijze kennismaken met Trinamiek en alle kansen en mogelijkheden. Daarnaast kunnen collega’s natuurlijk ook kennismaken met andere Trinamiekers die tegelijk zijn gestart. Een mooi onderdeel hiervan is dat ook de bestuurder altijd even langskomt om kennis te maken en iets over onze reisgids te vertellen.”
Manet, adviseur ontwikkelen en opleiden, vult aan: “We hebben natuurlijk onze reis naar Rome ingezet, zoals je in de reisgids kunt lezen, en als nieuwkomer ga je ook ineens mee op reis. We willen nieuwe Trinamiekers direct onderdeel laten voelen van de reis en hen ook voldoende bagage meegeven om dit zo soepel mogelijk te doen, zodat zij met vertrouwen kunnen instappen. Je hoort écht bij Trinamiek, iets waar we ons graag in onderscheiden.”
“Het ondersteunen van starters stopt niet na het eerste jaar", vervolgt Manet. “We organiseren netwerkkringen voor eerste, tweede en derdejaars startende leerkrachten. We bespreken en ondersteunen bij onderwerpen die in de startfase lastig kunnen zijn, zoals moeilijk verstaanbaar gedrag van kinderen, weerstand van ouders en samenwerken binnen het team. Hoewel het misschien vanzelfsprekend lijkt, helpt het als je met een groep andere mensen die net gestart zijn over onderwerpen kunt spreken die je in de praktijk tegenkomt. We nodigen vaak experts uit om de sessies te begeleiden.”
“We zijn wel een lerende organisatie,” zegt Birgit. “Dit betekent dat we ook de wijze waarop we nieuwe Trinamiekers ontvangen continu evalueren. We kijken steeds of en hoe we nog beter kunnen aansluiten bij de behoeften van onze nieuwe medewerkers.”
Werkmomentje uitgelicht!
Elroy: “De eerste week dat ik op de Vroonestein werkte, kwamen kinderen na de eerste gymles al naar me toe rennen om me een knuffel te geven met de vraag wanneer ik weer gymles kom geven. Je bent ineens een held voor hen! Dat gaf me zo’n welkom gevoel.”
Mark: “Ik kwam laatst een leerling groep 3 op de gang tegen. De leerling zei: “Hallo, hoe heet dat ook alweer? Oh ja, directeur. Ik vind u heel leuk!” Zojuist kwamen er vier kleuters mijn werkkamer binnen om trots hun huis gemaakt van schoenendoos te laten zien. Het mooie was dat de deur dicht zat, maar dat ze toch al gewoon binnen durven te komen. Het verschil maken voor kinderen, dat is waar ik het voor doe.”
René: “Als invalleerkracht kwamen al vaker kinderen naar mij toe met de vraag ‘kun jij niet onze meester worden?’ Ik vind het echt geweldig als ze dat tegen me zeggen. Natuurlijk wil ik niet naast mijn schoenen gaan lopen, want ik begrijp ook wel als je maar tijdelijk een klas lesgeeft en leuke dingen organiseert, dat dit al snel anders is dan de structuur die ze gewend zijn bij een vaste leerkracht. Ik geef graag les met vrijheid, zodat leerlingen vertrouwen krijgen dat ze dingen zelf kunnen en mogen doen.”